Filip Feti Dautović je televizijski i filmski producent, magistar nauka iz oblasti umetnosti filma i profesor FEFA fakulteta od 2017. godine gde na smeru Kreativna produkcija predaje Kreativnu produkciju, Organizaciju A/V proizvodnje i Produkciju spektakla. Pre akademske karijere koju je započeo ’91 godine na FDU, bio je glavni producent redakcija – muzičkog, zabavnog, opšteobrazovnog i programa za selo, igranog i serijskog programa TV Beograd. Uporedo sa profesurom, tokom koje je pokrenuo novi predmet Kreativna FTV produkcija i festival video radova – Producentski dan, bavio se i uredničkim radom na TV Beograd. Nakon toga, od 1993. dolazi na funkciju zamenika glavnog i odgovornog urednika RTS-a. Zbog dugogodišnjeg iskustva u raznovrsnim i mnogim televizijskim i filmskim ostvarenjima, razgovarali smo sa Fetijem o savremenoj umetnosti i stvarima koje je ona promenila, ali i o onima koje se, prema njegovoj proceni, nikad neće promeniti.
Kako biste opisali savremenu filmsku estetiku, a kako televizijsku?
Feti Dautović: Estetika medija, ne samo filma i televizije, u ovom trenutku je usmerena pre svega ka pakovanju i dizajnu i u osnovi je podređena bespoštednoj marketinškoj borbi za tržišta i potrošače. Međutim, pitanje estetike nije sadržano samo u tom pojavnom, dvodimezionalnom obliku. Po mom mišljenju, estetika je pre svega individualna emotivna istina o delu;prizoru; istina koja se prepušta osećanjima; ali estetika filma i televizije, mada
poseduju svoj specifičan jezik i priču, umetnost montaže itd., jeste još šira jer se oslanja na istoriju umetnosti, teoriju književnosti, psihoanalizu… Postoji mnogo uslova da se estetičnost ispuni, pa se pribegava pojavnom, a osećajnost se krije – doživljava kao mana… Samo retki autori progovaraju o tome hrabro.
Zbog toga, osim potrebe da isprate tehnološke i modne trendove, većina filmskih produkcija i TV stanica savremenu filmsku i televizijsku estetiku tretira u maniru pohlepnog perfidnog manipulanta, obučenog po najnovijoj modi koji stare priče prodaje u novom pakovanju i pod novim imenom. S druge strane, nesporno je da, mada se estetski stavovi filmske i televizijske delatnosti grade u skladu sa vremenom u kome su i podležu potrebama potrošača, ipak postoji napor da se slede pozitivni uzori i
stroge zakonitosti zanata koji su u prirodi AV stvaranja.
Na koji način se to odražava na publiku?
Feti Dautović: Čovek danas živi u svetu pokretnih zvučnih slika. Umoran i uplašen od strašnih prizora prošlosti, sadašnjosti i budućnosti, on bira sadržaj i okruženje koje želi i sve dalje je od svoje empatičnosti. Činjenicu da ljudi beže u svoj izabrani virtualni svet, koriste oba medija i usmeravaju produkciju u komercijalnom pravcu koji će da privuće i zadrži najširi auditorijum sa najnižim zajedničkim imeniteljem jer nemaju interes da ih edukuju.
Estetika dakle, prati modu vremena u kome je i menja se, tako da postoji nada da će se u ovom trenutku obezvređena emocionalnost ipak vratiti jer činjenica je da su sudu vremena najduže odolela dela koja se obraćaju ljudskom srcu. Doskorašnja razlika u tehničko-tehnološkim i kulturološkim konceptima, afričkih, arapskih, američkih, evropskih i azijskih televizija i filmskih kuća, danas je svedena na sve manje uzorke. Dizajn, način prezentacije i formatiranje su
standardizovani tako da produkcijama ostaje, za sada, jezik i lokalni ugao tretiranja pojedinačnih ideja i tema.
Sa kakvim preprekama se danas najpre susreću ove dve estetike?
Feti Dautović: Savremena filmska estetika se bori na dva fronta, komercijalnom i autorskom, sa promenljivim rezultatima jer na kraju postoji samo dobar i loš film. Televizija je brzina i moć da istog trenutka prenese posmatrača u događaj… Film je poetični odraz tog događaja, vraćen onima koji ga žele videti ponovo i za to je potrebno vreme; Mislim da se upravo tu nalazi deo odgovora o estetičnosti ova dva medija: lepota brzine ili sporost promišljanja? Međutim, da ne bih prestrogo sudio o savremenom trenutku, smatram da postoje i napori da se neke univerzalne teme sagledaju na pravi način i da će većinu vrednih AV dela svet ipak upoznati.
Rekli ste kako je popularnost dokumentarnog filma sve veća i da mislite da će moći da parira igranim. Šta mislite da je uzrok tome?
Feti Dautović: Otkrivanje novih tema i uglova iz kojih se posmatra problem. Novi dokumentarni film ima snagu da uvuče gledaoca u ugao posmatranja autora i to nas vraća na prethodnu temu – u brzini smo izgubili sporost koraka i divljenja travi, šumi, putu… Dokumentarni filmovi imaju upravo tu snagu da nas zaustave, pokažu nam, nauče nas… Zamisle. Mislim da je potrebno pokrenuti incijativu da se i analogni dokumentarni filmovi naših arhiva digitalizuju jer to pruža nadu da će najvrednija svedočenja jednog vremena biti sačuvana za ljude iz daleke budućnosti – kao njihov paralelni svet.
Takođe ste jednom prilikom izjavili da se dugo nije dogodilo da naš film postigne zapažen svetski uspeh. Šta je to što, po Vašem mišljenju, nedostaje?
Feti Dautović: Uvek isto – priča i nadahnuće autora da je ispriča hrabro, jednostavno i iskreno. Međutim, ni to nije dovoljno ako se ne dopre do srca svojih posmatrača uz uveravanje da su videli nešto novo, originalno i promišljeno. I pitanje je kako to ne ostvariti ako postoji ovaj recept? Dok neko ne nađe pravi odgovor, čekaćemo našeg filmskog Mocarta.
Vaša akademska karijera je počela ’91 godine; Sada ste profesor na FEFA fakultetu. S obzirom na to da ste upoznati sa mnogim generacijama, kako vidite našu producentsku, a kako filmsku budućnost?
Feti Dautović: Da, mladi su budućnost! S obzirom na to da smo bili decenijama izolovani iz raznih razloga i svedeni na malo neisplativo tržište, naši producenti napreduju velikom brzinom! Njihova vitalnost i upornost je za svaku pohvalu…. Ali iskreno, naš film je na stand bay-u i čeka svoje nadarene autore da progovore srpski… Ali tako da ih ceo svet razume.
Osim toga što ste bili producent različitih filmova, bavili ste se i autorstvom i uredništvom raznovrsnih programa, takođe ste pisac, realizovali ste intervjue sa svetski priznatim ličnostima, imate dugu akademsku karijeru… Šta je zajedničko navedenim, ali i nenavedenim poslovima? Postoji li nešto novo što planirate da uvrstite u ovaj spisak?
Feti Dautović: Strast upoznavanja, otkrivanja,učenja i dodavanja… Andi iz aviona, soba čuda i iskrivljenih ogledala i susreti sa zanimljivim ljudima su najveća zajednička vrednost koju sam stekao u profesionalnom životu.
S obzirom na to da sam otkrio da više uživam u samom putu nego na krajnjoj destinaciji, spisak namera nikada nisam pravio – pa ni za Aleksandru Veliku koju pišem 18 godina, ne mogu da znam da li ću je i kada završiti… Jer život je brži i zanimljiviji od naših planova… Ponekad.