Bojana Maljević: Tajna je u davanju

Bojana Maljević: Tajna je u davanju

Bojana Maljević je na FEFA fakultetu od 2017. godine docent i direktorka akademskog studijskog programa Kreativna produkcija. Njeno profesionalno iskustvo sastoji se od umetničkog, menadžerskog i naučnog rada – dobitnica je festivalskih nagrada i priznanja za glavne uloge u filmovima “Bulevar revolucije”, “Ni na nebu ni na zemlji” i “Nož”. Kao producentkinja je realizovala četiri dugometražna filma, tri serije i više stotina sati televizijskog programa… Za produkciju filma “Sestre” i medijsku kampanju protiv trgovine ljudima “Plavo srce” dobila je priznanje Kancelarije Ujedinjenih nacija za borbu protiv kriminala i droge, a od 1994. je suosnivač nezavisne producentske kuće Monte Royal Pictures. U susret prijemnim ispitima za osnovne studije audio – vizuelne produkcije i master akademske studije kreativne produkcije, razgovarali smo sa Bojanom o njenoj akademskoj karijeri koja reflektuje bogato profesionalno iskustvo, ali i o prvoj generaciji studenata ovog umetničkog smera.

“Biti profesor velika je odgovornost; veoma pipav, tanan i često naporan zadatak, a na umetničkim studijama, gde se neprestano dotičete duše, pogotovo”

Osim toga što predajete predmet Audio-vizuelna produkcija, ujedno ste i direktorka akademskog studijskog programa Kreativna produkcija na FEFA fakultetu. Kako i zašto je nastao ovaj program?

Bojana Maljević: Ukratko, svakog trenutka svet postaje potpuno drugačiji. Ubrzano se menja klima, tržište, društvo, odnosi među silama… Digitalna revolucija menja sadržaje naših života, potrebe, navike, uverenja… Pogledajte, mediji su svuda oko nas, oni su zaista postali produžeci čovekovog tela, kao što je Makluan davno rekao. Ubrzanje je zbilja dramatično, a studiranje traje četiri godine. Shvatili smo da postoje mladi ljudi koji se zaista pitaju: hoće li studije biti skupo gubljenje vremena ili neophodna priprema za život u svetu promena? Na inicijativu osnivača FEFA fakulteta, koji su ekonomisti i razumeju kako se tržište menja, napravili smo savremen program koji je upravo to: intenzivna priprema za rad na filmu, televiziji, u digitalnim medijima, nezavisnim produkcijama, u svemu što ima potrebu za onim što smo nekada zvali “film”. Sada gotovo da ne postoji aspekt života ili posao koji nema tu potrebu, a postoji deficit u kadrovima. To je velika šansa za nove, mlade ljude.

Govorite o osnovnim studijama, a kako je organizovan master program Kreativna produkcija?

Bojana Maljević: Hajde prvo da razrešimo tu malu dilemu. Audio-vizuelna produkcija je program osnovnih studija, koje traju četiri godine, a Kreativna produkcija je program master studija koji traje jednu godinu. Međutim, mi ceo taj departman na fakultetu zovemo Kreativna produkcija – jer stvaramo nove generacije producenata i autora, sposobne za digitalno doba u kojem žive i rade. Master je specifičan, jer mogu da ga upišu studenti koji su završili i neki drugi fakultet – upravo zbog ubrzanih promena o kojima govorimo. Produkcija programa je danas potrebna i onima koji su završili glumu, režiju, scenario, dizajn, antropologiju, komunikologiju, arhitekturu… Mnogi od njih žele da se obrazuju i da sami kreiraju i produciraju programe čija je namena u vezi sa njihovim “osnovnim” profesijama. Ali dolaze i zreli umetnici, producenti, koji vide jedinstvenu priliku da kroz master umetnički rad lakše snime svoj autorski projekat, uz veliku pomoć mnogih profesionalaca.

“Sigurna sam da se to nesebično davanje upravo vidi u rezultatima prve generacije naših studenata. Pa videli ste na završnom času u Parobrodu šta su oni uradili za godinu dana!?”

Upravo je završena prva godina i to prve generacije studenata Audio-vizuelne produkcije. Kakva su bila Vaša očekivanja i da li su ispunjena?

Bojana Maljević: Stvaranje programa koji ima veću povezanost sa svetskim tokovima u našim profesijama, a sa idejom da nikad ne odstupate od kvaliteta i ciljeva koje ste zadali – nije lak posao. Pogotovo što mi nismo grupa ljudi koja se ovde našla da predaje jednom nedeljno, već se bavimo studentima svakodnevno. I sigurna sam da se to nesebično davanje upravo vidi u rezultatima prve generacije. Pa videli ste na završnom času, u Parobrodu, šta su oni uradili za godinu dana!? A to je bio samo deo. Znači, moja očekivanja su ispunjena, čak ponegde i više od očekivanog. Studenti su nas iznenadili svojim velikim ambicijama u kreativnim i produkcionim aspektima vežbi koje su snimali, i to je sjajno! Ali, sad dolazi najteže: treba da shvate i prihvate da moraju još mnogo da uče i rade na sebi. Na drugoj godini, pored svih nas, dobijaju i nove predavače: reditelj Miroslav Lekić, kao gostujući predavač, sa njima će raditi na režiji različitih igranih formi; Ivan Karl, nekadašnji urednik filmskog programa RTS i selektor FEST-a, predavaće im Televizijsko programiranje. Scenarista Vlada Đurđević učiće ih kako da napišu scenario, po kom će potom i snimati; a reditelj Petar Jovanović kako da osmisle i produciraju video igre. I tu nije kraj…

Kada rezimirate prethodnu godinu, na koji način je rad sa studentima uticao na Vas?

Bojana Maljević: Uticao je tako da zapostavim druge poslove, koji su mi važni. Neretko i privatni život. Ali kad vidim koliko su studenti napredovali od upisa do završnih ispita, koliko smo svi zajedno naučili u tom procesu – samo imam osmeh na licu. Biti profesor velika je odgovornost. Veoma pipav, tanan i često naporan zadatak, a na umetničkim studijama, gde se neprestano dotičete duše, pogotovo. Sve to zajedno, oplemenjuje. Zahvalna sam što sam imala izuzetne profesore, roditelje i kolege od kojih sam mnogo naučila – ne samo u pogledu prenošenja znanja, već u najtežoj od svih stvari: davanju.

“…Odlučnost da odmah krenu dalje. Umeće da spoje kreativnost i racionalne producentske odluke. Izraženu etičnost u radu, šta god rade…”

Osim akademske, imate izuzetno uspešnu profesionalnu karijeru tokom koje ste ostvarili više od četrdeset glumačkih uloga, suosnivač ste nezavisne producentske kuće, uz to ste producirali filmove, učestvovali u osnivanju jedne televizije… Kako biste opisali sebe u svojoj profesionalnoj, a kako u akademskoj karijeri?

Bojana Maljević: Imajući u vidu da sam u medijima od četvrte godine, imala sam potrebu da što više tog različitog iskustva prenesem mladim ljudima. U profesionalnoj karijeri, a i u ličnom životu, nekako sam sve uradila rano: stala pred kameru rano, upisala fakultet rano, igrala na televiziji i filmu još za vreme stare Jugoslavije, prerano doživela slavu; producirala sam film prva među koleginicama; rano sam se udala, a decu rodila još dok sam bila dete; učestvovala sam u stvaranju dečije televizije kada je za to u ovoj zemlji bilo rano… E sad imam osećaj da je ovaj akademski posao došao tačno na vreme.

Šta je ono što želite da studenti ponesu nakon završetka studijskog programa Kreativna produkcija?

Bojana Maljević: Želju da pomeraju granice. Sigurnost u individualnom i timskom radu. Snagu da ustanu posle poraza. Odlučnost da odmah krenu dalje. Umeće da spoje kreativnost i racionalne producentske odluke. Izraženu etičnost u radu, šta god rade. Odgovornost i marljivost, da možemo da ih preporučimo svakome. Veru da mogu da urade sve šta sanjanju. Sumnju da su ipak nešto mogli bolje. Dečiju radoznalost, zauvek. Primenu stečenog znanja na najrazličitije poslove, što je svojestveno “filmadžijama”. Laku prilagodljivost novim ljudima i projektima. Poverenje u ljude. Uverenje da u našem poslu ništa nije nemoguće. I potrebu da mi se ponekad jave, da se zajedno radujemo njihovim uspesima. Ili, pak, da mi samo kažu: “Sad nam je jasno zašto smo radili onu nikad dovršenu vežbu “Čekajući Godoa” jer u ovom našem poslu, čekanje… to je posebna umetnost.

Nazad

Slične vesti

Svetski dan zaštite prava potrošača: Šta treba da znam?

Svetski dan zaštite prava potrošača: Šta treba da znam?

Pred nama je Svetski dan zaštite prava potrošača, koji se svake godine obeležava 15. ...
Iskustva sa prakse: Natalija Lazevski o praksi u Unija Smart Accounting-u

Iskustva sa prakse: Natalija Lazevski o praksi u Unija Smart Accounting-u

Važna lekcija o međuljudskim odnosima, veća efikasnost, podrška i kreativnost – reči su ...
Kopaonik biznis forum: profesori FEFA o ključnim izazovima i očekivanjima generacije Z od poslodavca i brendova

Kopaonik biznis forum: profesori FEFA o ključnim izazovima i očekivanjima generacije Z od poslodavca i brendova

Jubilarni 30. Kopaonik biznis forum održan je od 5. do 8. marta kada su, kao i prethodnih ...