Razgovor sa prof. Pitićem povodom Svetskog dana prava potrošača: O fer digitalnim finansijama

Razgovor sa prof. Pitićem povodom Svetskog dana prava potrošača: O fer digitalnim finansijama

Intervjuisala: Teodora Rodić

Svake godine 15. marta na nivou sveta obeležava se dan potrošača, i u skladu sa aktuelnim trenutkom, proglašava se tema koja ubira najveću pažnju, ali i značaj. Ove godine, istaknuta je oblast fer digitalnih finansija.

S obzirom na to da svi potrošači imaju pravo na bezbednost, izbor i informisanost, era digitalizacije posebno je istakla važnost razumevanja promena koje se na najpre očitavaju u polju količine, ali i razumevanja podataka.

U sferi finansija, očekivanja su da će do 2024. biti preko 3, 6 milijardi korisnika digitalnog bankarstva što je ujedno i povod odabira ovogodišnje teme. Zbog toga je studentkinja osnovnih studija ekonomije, Teodora Rodić, razgovarala sa prof. Pitićem - inicijatorom, danas i rukovodiocem master programa Digitalna transformacija koji je ujedno bio prvi program ovakvog tipa u zemlji i regionu.

Kako biste najpre opisali šta sve podrazumevaju digitalne finansije i koje, najbitnije, mogućnosti nam donose?

Period posle Velike krize 2007-8 doneo je eksponencijalni rast novih tehnologija i generisao kako enormnu količinu podataka, tako i tehničke mogućnosti procesuiranja i skladištenja istih. Finansijski sistem je svakako bio u prvom krugu onih koji su bili izloženi novim inovativnim, disruptivnim rešenjima kako u segmentu CX iskustava (novi proizvodi i aplikacije), podizanju operativne efikasnosti, tako i u novim poslovnim modelima. Upravo ta transformacija u pružanju finansijskih i bankarskih usluga korišćenjem novih tehnologija označava ono što zovemo digitalnim finansijama. Mnogi dokumenti najvažnijih svetskih institucija (od UN do EU) vide u digitalnim finansijama šansu za jačanje finansijske inkluzije, za smanjivanje troškova korišćenja finansijskih usluga, kao i za veću demokratizaciju finansijskih usluga usmerenih i na ostvarivanje definisanih ESG ciljeva (na novim tehnologijama zasnovana izgradnja digitalnih finansija koje će „služiti“ za dobro čoveka i planete).

Gde vidite važnost i uopšte olakšanje života kada govorimo o digitalnim finansijama?

Inovacioni potencijal digitalnih finansija je eksponencijalan. Mobilna tehnologija nam omogućava interakciju sa bankama u skladu sa novim navikama. Novi alati i aplikacije, koji nisu bili prisutni pre svega nekoliko godina, sada nam olakšavaju sve vrste plaćanja, transfera novca, investiranja, sa naročitim efektom finansijske inkluzije u siromašnim delovima sveta. Pristup kapitalu je jednostavniji, a osnažuju se i kapaciteti domaćinstava da štede, što posledično olašava finansiranje SME, kao i projekata u „zelenu infrastrukturu“. Nove tehnologije omogućavaju i efikasnije upravljanje kolateralima, sto posledično olakšava firmama pristup kreditima. Digitalne finansije su veoma pomogle i pojedincima i firmama u ovom vremenu COVID19, kroz razvoj brojnih digitalnih, beskontaktnih proizvoda i usluga. Ono što je možda i najvažnije jeste da inovacije u digitalnim finansijskim uslugama povezuju ljude, novac i podatke širom sveta, čime se dodatno otvaraju mogućnosti za razne vidove investiranja i pristupa resursima.

Osim svih tih novih mogućnosti, digitalne finansije ipak donose i pojedine rizike. Koji su to rizici tj. nove opasnosti koje su specifične za digitalno tržište i kako mogu dovesti do nepravednih ishoda za potrošače?

Veliki je broj identifikovanih rizika za potrošače, sa trendom akceleracije u poslednjim godinama, koje prete i da nadmaše koristi od korišćenja digitalnih finansijskih usluga i digitalne finansijske inkluzije. Najznačajniji deo se odnosi na rizike vezane za zloupotrebu podataka i raznovrsne prevarne radnje, koje idu od lažnih mobilnih aplikacija, stvaranja novih identiteta kombinacijom ličnih informacija različitih pojedinaca, kradje fizičkih ili bihejvioralnih podataka, korišćenje digitalnih finansija za pranje novca i ostale ilegalne svrhe, pa sve do grešaka u kompjuterskim programima i algoritmima razvijenih po raznim elementima pristrasnosti, sa posledično nepravednim ishodima. Veliki problem predstavlja i osetljivost onih klijenata koji su nedovoljno edukovani (naročito oni koji se prvi put pojavljuju u zahtevima za finansiranje), a time i podložni manipulaciji i iskorišćavanju od strane velikih igrača s druge strane.

Koje akcije je neophodno preduzeti da bi se osigurale fer digitalne finansije?

Što se tiče društva, potrebno je kontinuirano unapredjivati regulaciju i monitoring, a svakako i kontinuirano komunicirati sa potrošačima u cilju unapredjenja njihove zaštite od rizika. Tu je posebno važno razvijati razne forme edukacije, od finansijske pismenosti, zaštite od prevara do pitanja zaštite privatnosti podataka. Sto se tiče kompanija, one moraju kontinuirano da razvijaju nove napredne alate enkripcije i autentifikacije kad je u pitanju sigurnost onlajn i mobilnih kanala, odnosno obezbedjenje sigurnosti digitalnih transakcija. No, uvek treba imati na umu da su po ovom pitanju tehnologije samo komplement valjanom zakonodavnom okviru, medjunarodnoj, kao i javno privatnoj saradnji.

Identifikovano je preko 60 potrošačkih rizika u digitalnim finansijama – kako inovativna rešenja mogu zaštititi i osnažiti potrošače od potencijalnih rizika?

Inovacije su ključna reč u današnjem svetu novih tehnologija, te je realno očekivati da će, zbog ozbiljnih rizika koji su se pojavili, naredni period doneti i nova rešenja.

Finansijske institucije svakako treba da pojačaju investicije u tehnološka rešenja koja mogu da odgovore izazovima koje donose novi digitalni proizvodi i servisi za potrošače. Radi se pre svega o razvoju mašinskih algoritama i investicijama u prevenciju i rano otkrivanje cyber rizika. Blockchain tehnologija otvara ozbiljne mogućnosti za jačanje poverenja i transparentnosti u digitalnim transakcijama. Primer analize društvenih medija korišćenjem NLP (natural language processing) potvrdjuje kako inovativnim rešenjima možemo da detektujemo rizike na strani potrošača koji koriste digitalne finansije. 

Istraživanje Evropske komisije pokazalo je da 43% građana veruje da su ranjivi kao potrošači. Kako Vi vidite ovu brojku i da li digitalni provajderi mogu pozitivno uticati na nedostatak poverenja?

Sposobnost institucija i pojedinca da prati eksponencijalni razvoj tehnologija je jos uvek linearna. Koliko budemo unapredjivali razumevanje onoga što nam se dešava i koliko budemo uspeli da unapredimo našu adaptivnost ovim brzim promenama, toliko ćemo biti i sposobniji da smanjimo evidentne rizike. Poverenje je ključno u finansijskom svetu i oni akteri koji ne budu dovoljno resursa posvetili ovom pitanju, sučeljavaće se sa potencijalnim reputacionim, a time i ostalim rizicima poslovanja. To znači da oni koji žele da obezbede održivost svog poslovanja, moraće da osim svojih kratkoročnih poslovnih interesa, kao jedan od parametara održivosti svog poslovanja, postave i pitanje smanjivanja rizika s kojima se susreću njihovi klijenti koji koriste digitalne finansijske usluge. To znači dodatno investiranje u potrebne nove tehnologije, kao i zajednički pristup u definisanju potrebne regulative.

Nazad

Slične vesti

Odbrana doktorske disertacije Jelisavete Lazarević

Odbrana doktorske disertacije Jelisavete Lazarević

Dana 16.06.2022. godine u 12 časova, na Univerzitetu Metropolitan - FEFA, u sali A3, ...
Održana radionica AIK Banke – „ CRM – Savremena filozofija poslovnog uspeha“

Održana radionica AIK Banke – „ CRM – Savremena filozofija poslovnog uspeha“

Održana je još jedna interaktivna radionica za studente FEFA fakulteta u organizaciji ...
Studentski tim FEFA fakulteta ponovo jedan od 10 najboljih

Studentski tim FEFA fakulteta ponovo jedan od 10 najboljih

Studentski tim FEFA fakulteta u sastavu Milena Albijanić, Teodora Rodić i Vanja ...

Naš web sajt koristi kolačiće radi boljih performansi i korisničkog iskustva. Da li se slažete da koristimo kolačiće?

Saznaj više

Kolačići na našem web sajtu

Šta je Kolačić?

Kolačić je mali deo podataka koji se šalju sa web sajta i čuvaju se u korisničkom web pretraživanju dok korisnik pregleda web sajt. Kada korisnik pregleda isti web sajt u budućnosti, web sajt može sačuvati podatke u kolačićima kako bi obavestio web sajt o prethodnoj aktivnosti korisnika.

Kako koristimo kolačiće?

Poseta ovoj stranici može da generiše sledeće vrste kolačića.

1. Strogo potrebni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za omogućavanje kretanja po web sajtu i korišćenje njegovih funkcija, kao što su pristup bezbednim delovima web sajta. Bez ovih kolačića,  usluge poput korpe za kupovinu ili e-naplate, ne mogu se pružiti.

2. Kolačići performansi

Ovi kolačići prikupljaju informacije o tome kako posetioci koriste web sajt, na primer na koje stranice posetioci najčešće idu i šalju informaciju ukoliko dođe do neke greške. Ovi kolačići ne prikupljaju informacije koje identifikuju posetioca. Sve informacije koje ovi kolačići prikupljaju stoga su anonimne. Koristi se samo za poboljšanje rada web sajta.

3. Kolačići funkcionalnosti

Ovi kolačići omogućavaju web sajtu da pamti vaše odluke (kao što su korisničko ime, jezik ili region u kome se nalazite) i pružaju poboljšane, lične karakteristike. Na primer, web sajt može da vam pruži lokalne vremenske izveštaje ili vesti o saobraćaju čuvanjem u kolačiću region u kome se trenutno nalazite. Ovi kolačići se takođe mogu koristiti za pamćenje promena koje ste izvršili u veličini teksta, fontovima i drugim delovima web sajta koje možete prilagoditi. Oni se takođe mogu koristiti za pružanje usluga koje ste tražili, kao što su gledanje videa ili komentar na blogu. Informacije koje ovi kolačići prikupljaju mogu se anonimiti i ne mogu pratiti vašu aktivnost pregledavanja na drugim web sajtovima.

4. Kolačići za ciljanje i oglašavanje

Ovi kolačići se koriste za isporučivanje reklama relevantnijih za vas i vaša interesovanja. Koriste se i za ograničavanje broja prikaza oglasa, kao i za merenje efikasnosti reklamne kampanje. Obično ih postavljaju reklamne mreže uz dozvolu operatera web sajta. Oni pamte da ste posetili web sajt i ove informacije dele sa drugim organizacijama, poput oglašivača. Često će ciljanje ili reklamni kolačići biti povezani sa funkcijama web sajta koje pruža druga organizacija.

Upravljanje kolačićima

Kolačićima se može upravljati putem postavki web pretraživača. Molimo vas da potražite pomoć pretraživača kako upravljati kolačićima.

Na ovom sajtu uvek možete uključiti / isključiti kolačiće na meniju „Upravljanje kolačićima“.

Upravljanje web sajtom

Ovim web sajtom upravlja: FEFA fakultet