Cilj predmeta je da osposobi studente za pisanje scenarija za kratke, dugometražne i sve ostale audio i video forme sa posebnim osvrtom na specifičnost filmske dramaturgije, narativnih modela kratkih video formi i savremenih tendencija u dramaturgiji.
Po završetku predmeta, studenti će vladati osnovama dramaturgije, čitanjem scenarija i pisanjem kratkih formi, savladaće analizu scenarija - pojedinačnih scena podjednako kao i filmskog dela u celini, znaće da identifikuju narativne modele korišćene u izgradnji filmskog dela, ali i da samostalno modeluju dramaturške forme (sinopsis, scenosled, tritment, scenario) za kratke igrane filmove.
Fransoa Trifo, Hičkok/Trifo, Institut za film, Beograd 1987,
Blake Snyder, Save the Cat!, Michael Wiese Productions, Studio City, CA 2005,
William C. Martell, The Secret Of Action Screenwriting, First Strike Productions, Studio City, CA 2000,
Mišel Šion: Napisati scenario, Naučna knjiga - Intitut za film, Beograd, 1987,
Rafaela Moan, Filmski žanrovi, Beograd: CLIO, 2006.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: zimski
Godina studija: II
Cilj predmeta je razumevanje produkcionih i tehnoloških postupaka u fazi postprodukcije A/V dela. Kroz teorijska predavanja, analize primera iz istorije filma i savremene produkcije, kao i kroz praktične vežbe, studenti ovladavaju osnovnim veštinama montaže kao jednog od najvažnijih procesa u A/V umetnostima.
Nakon završenog kursa, studenti postaju osposobljeni da na profesionalnom i akademskom nivou vladaju svim elementima procesa montaže filmskih sadržaja i da upravljaju ovom važnom fazom post-produkcije kao producenti.
Danijel Eridžon, Gramatika filmskog jezika, FDU, Beograd 1982,
Mihailo P. Ilić, Serbian Cutting, Filmski centar srbije, Beograd, 2008,
Vincent Lobrutto, Izabrani dublovi, FDU, Beograd, 2014,
Valerie Orpen, Film editing: The Art of the Expressive, London: Wallflower Press, 2003,
Andrija Dimitrijević, Gladak rez, Zbornik FDU Beograd, 1996.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: prolećni
Godina studija: II
Predmet Organizacija audio-vizuelne proizvodnje pruža neophodnu osnovu kako bi studenti savladali organizaciju projekata i upravljanje A/V ekipom - sa pozicije direktora filma. Cilj je uvođenje studenata u sve faze realizacije A/V projekta, od usvajanja scenarija do faze eksploatacije. Predmet definiše: kvantitativna i kvalitativna svojstva A/V ekipe; razumevanje postupka realizacije u A/V projektu, u odnosu na sastav, poslove i zadatke svakog sektora: opšte pripreme, neposredne pripreme, snimanja i postprodukcije. Nakon završenog kursa, studenti su osposobljeni da u okviru tima realizuju fazu opštih priprema za jednostavan A/V projekat i izradu prvog okvirnog predračuna troškova na osnovu zadatog budžeta.
Zahvaljujući tome, oni stiču sposobnosti planiranja i upravljanja vremenom, ali i specifična znanja u širokom spektru poslova i situacija kroz samostalni i timski rad u realizaciji jednostavnog A/V projekta, koja primenjuju u pisanoj i verbalnoj komunikaciji tokom realizacije zadatka.
Solaroli, Libero, Kako se organizuje film – vodič direktora filma, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1992,
Brozio, Valentino, Organizacija filmske proizvodnje – priručnik filmskog producenta, Univerzitet umetnosti, Beograd, 1992,
Light Honthaner, Eve, The Complete Film Production Handbook, Focal Press, Boston, 2001,
Jovanović, Sreten i Kosanović, Dejan, Organizacija filmske delatnosti, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 1982,
Pincus, Edward ; Acher, Steven, The Filmmakers Handbook, New York: A plume book, 1994.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 6
Semestar: zimski
Godina studija: II
Cilj predmeta je upoznavanje i izučavanje televizije kao dominantnog medija, kroz njenu istoriju, razvoj i sve segmente ”pakovanja” televizijskog program: od ideje, nabavke, proizvodnje i modaliteta stavljanja u program. Na predmetu ćemo se upoznati sa istorijskim tokovima savremene televizije u Srbiji, regionu i svetu, kroz njene osnovne rodove, zemaljsku, kablovsku i digitalnu TV. Analiziraćemo šta je program, a šta programska šema, odnosno veze sa koncepcijom i vrstom televizije, njenim specifičnostima, načinom finansiranja, položajem i svrhom u društvu. Po odslušanom predmetu studenti će steći sposobnost da razumeju program televizije i sve njegove atribute, kao izloga emitera koji opredeljuje ili odbija gledaoca. Studenti će takođe samostalno moći da odrede i pozicioniraju sadržaje po žanru, vrsti ili temi; da konstruišu ili dekonstruišu postojeću programsku šemu u zavisnosti od vrste televizije, odnosno emitera.
Dejvid Mek Kvin TELEVIZIJA, Clio 2000.
Goran Pekovic, MENADZMENT KOMERCIJALNE TELEVIZIJE, FDU, 1995.
Zoran Popovic, OSNOVI TV PRODUKCIJE, IV izdanje, FDU 1997.
Branka Otasevic, JAVNI KANAL, Energija 2003.
Ana Somlo, BITI I OPSTATI NA TELEVIZIJI, RTS, 2004.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 4
Semestar: zimski
Godina studija: II
Predmet otkriva studentima osnovne principe kreativnog medija video igara. Oni se upoznaju sa istorijom i osnovnim teorijskim postavkama na kojima se zasniva ovaj medij, kao i njegovom ulogom u savremenoj kulturi. Takođe, informišu se o tehnološkim aspektima proizvodnje, dok kroz testiranje određenih igara uče različite klasifikacije u ovom mediju, kao i njegovu prirodu i elemente.
Osim analize video igrara iz aspekta kreativne industrije, studenti otkrivaju njihove izražajne mogućnosti kao medija. Kroz izradu trejlera za odabranu igru, oni vrše analizu osnovnih elemenata sa kojima su se upoznali i sublimiraju ih u svojim završnim video-radovima.
Oliver Grau, Virtuelna umetnost, CLIO, Beograd, 2008.
S. Egenfeldt-Nielsen, J. H. Smith, S. Pajares Tosca, Understanding Video Games : The Essential Introduction (3rd Revised edition), Taylor & Francis Ltd, London, 2016.
C. Melissinos, P. O'Rourke, The Art of Video Games: From Pac-Man to Mass Effect, Welcome Books, New York, 2012.
M. J. P. Wolf, B. Perron, The Routledge Companion to Video Game Studies, Routledge, Abingdon, 2016.
Tip predmeta: izborni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: zimski
Godina studija: II
Cilj predmeta je upoznavanje sa specifičnostima igranih formi - elemenatima dugometražnih i kratkometražnih igranih filmova, TV serija, veb serija i savremenih igranih formi, kao i shvatanje žanrova u igranim narativima, podele sitkoma i dramskih serija. Studenti će takođe ovladati veštinama izbora tema, razvijanja scenarija kao predloška za snimanje, osnovnim elementima i specifičnostima rada sa glumcima. Sva teorijska znanja oni će staviti u praktičnu primenu u okviru kolektivnog rada na pripremi i realizaciji jednog ”pilota” za igranu veb seriju.
Posle analize najvažnijih primera iz istorije filma i savremene TV produkcije i praktičnih vežbi, student postaje osposobljen da u poslovnom kontekstu kontroliše i upotrebljava sve elemente specifične za najvažnije igrane forme i formate.
Stanko Crnobrnja, Novi mediji i društvene mreže: pojmovnik, Univerzitet Singidunum, Beograd, 2014,
Stanko Crnobrnja, Estetika televizije i novih medija, CLIO,
Bertold Breht: Dijalektika u teatru, Nolit, Beograd, 196,
Rafaela Moan, Filmski žanrovi, CLIO, Beograd. 2006,
Jeff Jaeckle, Film Dialogue, New York: Columbia University Press, 2013,
Stjuard M. Kaminski, Žanrovi Američkog filma, Prometej, Novi Sad, Jugoslovenska kinoteka, Beograd, 1995.
Tip predmeta: izborni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: zimski
Godina studija: II
Predmet Ekonomija A/V medija ima za cilj upoznavanje studenata sa specifičnostima audio-vizuelne produkcije kao ekonomske akticvnosti koja ima izuzetnu dimaniku razvoja u digitalnom dobu. Uz analizu ključnih teorijskih modela, težište je stavljeno na analizu svetskih i domaćih medijskih giganata, kao što su Walt Dizni, Netfliks, iTunes, Spotify itd.. Pristupni rad na predmetu je problemskog karaktera – analiziraju se konkretni ekonomski fenomeni audio-vizuelne produkcije.
Studije slučaja iz oblasti AV produkcije u svetu.
Tip predmeta: izborni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: zimski
Godina studija: II
Osnovni cilj ovog nastavnog predmeta jeste da studente na adekvatan način uvede u oblast informacionih sistema i ponudi im bazična znanja iz ove oblasti. Studenti će se na predmetu upoznati sa osnovnim softverima koji se gotovo svakodnevno primenjuju u radu u svim oblastima poslovanja.
U izvođenju nastave studenti će aktivno biti uključeni u rešavanje realnih problema, kreativno razmišljanje i prepoznavanje mogućnosti za rad u različitim softverima. Po završetku kursa, studenti će steći razumevanje o primeni osnovnih softvera u poslovanju; razvijati algoritamski načina razmišljanja i sistematičnost u rešavanju praktičnih problema.
Rainer, K. i Turban, E. (2009), Uvod u informacione sisteme (prevedeno na srpski jezik), Beograd, Data Status.
Tip predmeta: izborni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: zimski
Godina studija: II
Cilj predmeta jeste usavršavanje znanja i veština iz osnovnog poslovnog jezika. Kontinuirano se radi na usavršavanju veština kao što su govor, čitanje, pisanje i slušanje, sa posebnim naglaskom na savladavanje poslovnih običaja, poslovne terminologije, kulture, ekonomije, itd. Nastavom je predviđena analiza studija slučajeva iz oblasti digitalne ekonomije, kao i priprema studenata za polaganje BEC (Business English Certificate) međunarodno priznatog ispita za prvi nivo (Preliminary) iz poslovnog engleskog jezika.
Whitby, N. (2013) BEC Preliminary Business Benchmark – Pre-Intermediate to Intermediate, Student’s Book, Cambridge, Cambridge University Press,
Whitby, N. (2013) BEC Preliminary Business Benchmark – Pre-Intermediate to Intermediate. Personal Study Book. Cambridge, Cambridge University Press,
Mascull, B. (2010) Business Vocabulary in Use, Intermediate. Cambridge, Cambridge University Press.
Tip predmeta: izborni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: zimski
Godina studija: II
Cilj predmeta je da studentima približi ključne kreativne aspekte važne za bavljenje filmom iz perspektive reditelja koji osmišljava svoj budući film i rukovodi celim kreativnim timom, sa fokusom na pripremne kreativne faze u razvoju scenarija i osmišljavanju scenografije, kostima, maske, fotografije i dr. Studenti se ohrabruju da budu radoznali i da uživaju u rešavanju problema na koje neminovno nailaze u kreativnom procesu. Na taj način, studenti razvijaju kreativnost i dublje razumeju šta sve podrazumeva bavljenje režijom. Steći će sigurnost i biće osposobljeni da komuniciraju sa šefovima sektora, te da precizno artukulišu svoje kreativne zahteve. Studenti će takođe završiti novu kreativnu fazu rada na scenariju koji je samostalno napisan u III semestru, na predmetu Osnovi umetničkog procesa: scenario. Konačno, studenti će se obučiti da samostalno pripreme sve kreativne elemente za pičing.
John J. Lee, Jr; Anne Marie Gillen, The Producer's Business Handbook (third edition), Oxford, Focal Press, 2011,
Layaraus, Paul N., The Movie Producer, Barnes&Noble Book, New York, 1995,
Bastion Cleve, Film Production Management, Focal Press, 2006,
Šešić M. D. i Stojković B., Kultura, Menadžment, Animacija, Markering, Klio, Beograd, 2007,
Čarls Hendi, Bogovi menadžmenta, Zelnid, Beograd, 1996,
Adižes, Isak, Upravljanje promenama, Novi Sad: Prometej, Beograd: Agora,
Rosenbaum J, Goodbye Cinema, Hello Cinephilia: Film Culture in Transition: University of Chicago Press, 2011,
Paul Battista, Independent Film Producing: How to Produce a Low-Budget Feature Film, New York: Allworth Press, 2013.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: prolećni
Godina studija: II
Cilj je da se studenti upoznaju sa osnovnim principima organizacije i funkcionisanja savremenih audio-vizuelnih delatnosti u Srbiji i sa osnovama menadžmenta i marketinga u A/V medijima i njihovom praktičnom primenom u filmskoj produkciji, distribuciji i prikazivanju filmova.
Poznavanjem i primenom zakonskih odredbi o filmu, osnovnih principa menadžmenta i marketinga A/V dela i kreativne marketinške strategije, studenti stiču sposobnost upravljanja informacijama; razvijaju preduzetnički duh i volju za uspehom, te su osposobljeni da samostalno urade predlog plana promocije projekta.
Kinematografija u Srbiji 1995/2000. „Institut za film”, Beograd, 2004,
Peter Rot, Sponzorisanje kulture, Clio, Beograd, 1996. (str. 5-45),
Kit Digl, Marketing umetnosti, Beograd: CLIO, 1998.
M. S. Bosko, Movie Marketing Handbook, 2003.
Jason E. Squire, The Movie Business book, Ferisidese New York, USA 1991,
Jim Avery, Planiranje reklamne kampanje, Akademija „Braća Karić”, 2005,
Peter Bosma, Film Programming: Curating for Cinemas, Festivals, Archives, Columbia University Press, 2015.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 5
Semestar: prolećni
Godina studija: II
Cilj predmeta je upoznavanje studenata sa specifičnostima odnosa reditelja i glumca, posebno razumevanje postupaka i veština koje glumac preduzima u građenju lika. Taj odnos se sagledava iz istorijske perspektive, ali se upoređuju i različite škole glume i primeri iz savremene prakse. Takođe, cilj je shvatanje uloge i značaja producenta u ovom kreativnom procesu. Po odslušanom predmetu, studenti će biti osposobljeni da razumeju i razlikuju različite rediteljske i glumačke postupke, te da u produkcionom kontekstu kontrolišu kreativni proces u odnosu reditelj-glumac. Studenti će steći sigurnost da stečena znanja primene, kako u analizi gotovih, tako i u pripremi sopstvenih projekata. Takođe će razvijati kreativnost i sposobnost kritičkog razmišljanja, da samostalno analiziraju i izrade video esej na zadatu temu.
Tip predmeta: obavezni
Broj ESPB poena: 4
Semestar: prolećni
Godina studija: II