Konkurentnost srpske privrede: digitalno doba naglašava važnost ljudskog kapitala

Konkurentnost srpske privrede: digitalno doba naglašava važnost ljudskog kapitala

„O konkurentnosti srpske privrede u digitalno doba“ bila je tema panela koji je u četvrtak 20. maja organizovao FEFA fakultet povodom 18 godina od osnivanja.

Kako bi ubrzala svoj privredni razvoj, Srbija mora da promeni svoju privrednu strukturu u pravcu proizvodnje proizvoda i usluga visoke dodatne vrednosti. Ključan elemenat u tom pravcu jeste sposobnost poslovanja da budu inovativna i konkurentna na globalnom tržištu. Iskustvo srpskih kompanija koje su u tome uspešne, podelili su Dragoljub Vukadinović (Metalac), Darko Budeč (BUCK), doc. dr Tanja Kuzman (FEFA i PwC), Saša Popović (Vega IT) i Luka Stanić (BG reklam). 

Učesnici panela su u prvi plan istakli značaj obrazovanja i ljudi. U postojećim poslovnim okolnostima, multidisciplinarnost u obrazovanju i sposobnost da budete brzi u učenju i donošenju odluka predstavlja ključnu konkurentsku prednost.

Znanje i kvalitetni kadrovi jesu nešto na čemu konkurentnost počiva. Međutim, ono što smo primetili je izostanak globalne perspektive. Većina naših, kako osnivača startapa, tako i kompanija koje se odlučuju za kreiranje inovativnih proizvoda, kreće od pozicije „ja kreiram proizvod za Srbiju ili region ili neku drugu zemlju“. To jeste dobro kao početno razmišljanje, ali problem nastaje kada zadržimo tu poziciju i u budućnosti, ostajući fokusirani isključivo na jedno tržište. Zbog toga, buduće generacije bi morale da prvenstveno promene način razmišljanja“, rekla je Tanja Kuzman i upravo tu razliku istakla kao glavnu kada se osvrnemo na današnje tržište i ono od pre 10, 20 godina.

Kao još jedna od bitnih različitosti izdvaja se brzina. Danas je konkurentnost brza, a dešavanja na tržištu turbulenta. Zbog toga su, između ostalog, otvorenost, multidisciplinarnost i agilnost postale neophodne kako bi ljudi mogli brže da se prilagode na promene – pandemija se definiše samo kao jedan u nizu iznenadnih okolnosti koje zahtevaju brzo reagovanje i spomenute veštine. 

To takođe podrazumeva promene i u pogledu organizacije kompanija u pravcu stvaranja korporativne kulture koja promoviše inovacije i digitalizaciju poslovanja. Istovremeno, ulaganje u nove tehnologije i materijale, robotizaciju proizvodnje, automatizaciju poslovnih procesa predstavlja način da se održi i unapredi konkurentska pozicija, kao i ulaganje u globalnu povezanost - još jedan put do globalnih tržišta i obezbeđivanja stimulativnog okruženja za inovacije.  

Bez obzira na spomenute oblasti koje su od velike važnosti, panelisti su se saglasili i da investicije treba primarno i u najvećoj meri biti usmerene na ljude.

„Mi 100 % naših usluga izvozimo u zemlje Zapadne Evrope. Naši klijenti bi iste te usluge mogli da dobiju za 2, 3, čak i 4 puta manje novca, a odlučuju se da rade sa nama. Razlog tome je upravo ulaganje u ljude tako da ne budu samo vrhunski inženjeri, odnosno da imaju jedino vrhunsko tehničko znanje, već da raspolažu i bogatim netehničkim znanjem. To je ono što nas čini drugačijim i konkurentnim na globalnom tržištu i što nam omogućava da poslujemo sa, u proseku, tri puta višim cenama“, objasnio je Saša Popović, oslanjajući se na iskustvo rada u kompaniji Vega IT.

Učesnici panela su istakli i potrebu daljeg unapređenja poslovnog ambijenta u Srbiji kao podršku konkurentnosti domaćih kompanija. U tom smislu, i osim određenih poboljšanja u prethodnom periodu, postoji veliki prostor za dalja unapređenja u pogledu zaštite prava investitora, dužine trajanja sudskih postupaka, efikasnosti rada javne i lokalne uprave i dostupnosti različitih tipova finansijskih izvora. 

Na panelu je takođe istaknuta potreba za većim državnim ulaganjem u nauku i unapređenje kvaliteta obrazovanja, kao i preispitivanjem politike finansijske podrške stranim investitorima koja domaće uspešne firme potencijalno vodi u neravnopravan tržišni položaj. 

Nazad

Slične vesti

Naše studentkinje među prvih 5 u svetu na takmičenju iz kreativne ekonomije

Naše studentkinje među prvih 5 u svetu na takmičenju iz kreativne ekonomije

Studentkinje ekonomije i audio-vizuelne produkcije FEFA fakulteta Anica Kovačević, Marija ...
УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор сарадника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању, Правилником о ...
УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор наставника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању и Правилником о ...

Naš web sajt koristi kolačiće radi boljih performansi i korisničkog iskustva. Da li se slažete da koristimo kolačiće?

Saznaj više

Kolačići na našem web sajtu

Šta je Kolačić?

Kolačić je mali deo podataka koji se šalju sa web sajta i čuvaju se u korisničkom web pretraživanju dok korisnik pregleda web sajt. Kada korisnik pregleda isti web sajt u budućnosti, web sajt može sačuvati podatke u kolačićima kako bi obavestio web sajt o prethodnoj aktivnosti korisnika.

Kako koristimo kolačiće?

Poseta ovoj stranici može da generiše sledeće vrste kolačića.

1. Strogo potrebni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za omogućavanje kretanja po web sajtu i korišćenje njegovih funkcija, kao što su pristup bezbednim delovima web sajta. Bez ovih kolačića,  usluge poput korpe za kupovinu ili e-naplate, ne mogu se pružiti.

2. Kolačići performansi

Ovi kolačići prikupljaju informacije o tome kako posetioci koriste web sajt, na primer na koje stranice posetioci najčešće idu i šalju informaciju ukoliko dođe do neke greške. Ovi kolačići ne prikupljaju informacije koje identifikuju posetioca. Sve informacije koje ovi kolačići prikupljaju stoga su anonimne. Koristi se samo za poboljšanje rada web sajta.

3. Kolačići funkcionalnosti

Ovi kolačići omogućavaju web sajtu da pamti vaše odluke (kao što su korisničko ime, jezik ili region u kome se nalazite) i pružaju poboljšane, lične karakteristike. Na primer, web sajt može da vam pruži lokalne vremenske izveštaje ili vesti o saobraćaju čuvanjem u kolačiću region u kome se trenutno nalazite. Ovi kolačići se takođe mogu koristiti za pamćenje promena koje ste izvršili u veličini teksta, fontovima i drugim delovima web sajta koje možete prilagoditi. Oni se takođe mogu koristiti za pružanje usluga koje ste tražili, kao što su gledanje videa ili komentar na blogu. Informacije koje ovi kolačići prikupljaju mogu se anonimiti i ne mogu pratiti vašu aktivnost pregledavanja na drugim web sajtovima.

4. Kolačići za ciljanje i oglašavanje

Ovi kolačići se koriste za isporučivanje reklama relevantnijih za vas i vaša interesovanja. Koriste se i za ograničavanje broja prikaza oglasa, kao i za merenje efikasnosti reklamne kampanje. Obično ih postavljaju reklamne mreže uz dozvolu operatera web sajta. Oni pamte da ste posetili web sajt i ove informacije dele sa drugim organizacijama, poput oglašivača. Često će ciljanje ili reklamni kolačići biti povezani sa funkcijama web sajta koje pruža druga organizacija.

Upravljanje kolačićima

Kolačićima se može upravljati putem postavki web pretraživača. Molimo vas da potražite pomoć pretraživača kako upravljati kolačićima.

Na ovom sajtu uvek možete uključiti / isključiti kolačiće na meniju „Upravljanje kolačićima“.

Upravljanje web sajtom

Ovim web sajtom upravlja: FEFA fakultet