Prof. Zoran Čajka o svom novom rečniku: uspešna komunikacija ogleda se u bogatstvu vokabulara

Prof. Zoran Čajka o svom novom rečniku: uspešna komunikacija ogleda se u bogatstvu vokabulara

Zoran Čajka, profesor engleskog poslovnog jezika na FEFA fakultetu, nedavno je objavio još jednu knjigu – “Englesko-srpski rečnik poslovnog jezika” (An English-Serbian Dictionary of Business English). Na osnovu dugogodišnjeg pedagoškog rada, napisao je rečnik u kojem je prikazao najbitnije pojmove iz oblasti ekonomije i biznisa, sa detaljnim objašnjenima reči, prikazom njihove upotrebe u rečenici, i odgovarajućih fraza i izraza.

Godinu i po dana nakon objavljivanja Vašeg drugog rečnika The Dictionary of Unwonted English Words (Rečnik retkih engleskih reči), pojavio se Vaš novi rečnik, specifičan po prikazu konteksta upotrebe pojedinačnih reči, najčešće korišćenih u oblasti ekonomije i biznisa. Kako ste vršili njihov odabir?

Zoran Čajka: Pošto se pedagoškim radom bavim od 2003. godine, imao sam priliku da uočim nedostatke ali i potrebe studenata u savladavanju gradiva. Pokušao sam da sve najbitnije sažmem na jednom mestu i objavim rečnik koji će obilovati definicijama i upotrebom reči u kontekstu rečenica, umesto njihovog isključivog značenja. Zbog toga, mogao bih da kažem da je Englesko-srpski rečnik poslovnog jezika rezultat moga rada sa studentima, odnosno njihovih najvažnijih potreba u komunikaciji i razumevanju stručnih tekstova. U tom smislu, želeo sam da im olakšam komunikaciju, odnosno da stavim akcenat na važnost poznavanja vokabulara. Bez poznavanja odgovarajućih reči i izraza, izostaje precizno izražavanje, što itekako otežava komunikaciju, a time loše utiče i na samopouzdanje. Mnogo je lakše kada unapred znate šta želite da kažete i kada ste pritom vešti u naraciji i nijansiranju značenja. Kada govorimo konkretno o engleskom poslovnom jeziku, njegova upotreba je posebno usložnjena jer obiluje sinonimima, kolokacijama i frazama.

S obzirom na to da je ovo drugo izdanje, kakve promene ste uneli u sam sadržaj u odnosu na prvo?

Prvo izdanje ovog rečnika pojavilo se 2016. godine, dok drugo, nedavno objavljeno od strane Službenog glasnika, sadrži oko 12.000 osnovnih odrednica iz više oblasti biznisa i ekonomije, prikazujući najfrekventnije i najaktuelnije pojmove iz mnogih oblasti ekonomije i savremenog poslovanja. Oko 40.000 značenja, sinonima, fraza, frazalnih glagola, skraćenica i kolokacija prikazano je na 685 strana. Drugo izdanje je prošireno dodatkom u kome je prikazano oko 500 praktičnih poslovnih fraza i izraza.

Čitav rečnik napisan je po uzoru na savremene britanske rečnike na advanced nivou, sa detaljnim objašnjenjima većine pojmova i prikazom njihove upotrebe. Osim odrednice prikazani su i fonetski izgovor reči, razlika u izgovoru i spelingu između britanskog i američkog engleskog jezika, množina imenice, vrsta glagola, kao i sinonimi, fraze, frazalni glagoli i kolokacije. Rečnik svakako može da posluži i kao Learner's Dictionary jer na pregledan i jasan način daje objašnjenja pojmova sa brojnim primerima upotrebe.

Osim studentima, pretpostavljamo da je namenjen i ljudima koji su generalno orijentisani na ekonomiju i biznis?

Zoran Čajka: Tako je, on može pomoći svima koji se bave biznisom i ekonomijom u teoriji i praksi. Istovremeno, posebno je namenjen studentima ekonomije, menadžmenta, finansija i bankarstva na svim nivoima studija, ali ga itekako mogu koristiti i učenici srednjih ekonomskih škola, specijalizovane škole stranih jezika koje u ponudi imaju Business English, kao i zaposleni u privrednom i bankarskom sektoru koji posluju s inostranstvom, prevodioci, kao i svi koji koriste stranu stručnu literature.

Koliko dugo ste radili na rečniku?

Zoran Čajka: Kao što sam spomenuo, tokom predavanja sam uočio nedostatke, ali i potrebe studenata u savladavanju gradiva. Rečnik obuhvata, u najvećoj meri, sve ono što se obrađuje na časovima predavanja i vežbanja. Inače, veliki sam zagovornik poznavanja vokabulara jer time student stiče samopouzdanje u razumevanju tekstova, zatim u izražavanju tokom govora, kao i u slušanju i pisanju. O pisanju rečnika razmišljao sam još na početku svoje akademske karijere nastavnika jezika. Proces pisanja rečnika je dugotrajan i zahtevan. Autor mora, u ovom slučaju, da poznaje mnoge oblasti ekonomije i biznisa. Takođe, mora da konsultuje i brojne izvore informacija. Moram da spomenem kako sam značajan deo svoje radne karijere proveo u privredi na poslovima međunarodne trgovine i marketinga, što mi je pomoglo u kreiranju rečnika. Samo pisanje trajalo je intenzivno oko godinu dana, dok je njegova priprema praktično počela kad i moja akademska karijera. Na kraju, objavljivanjem rečnika i stručnih knjiga iz lingvistike, želim da dam doprinos našoj leksikografiji i lingvistici.

S obzirom na to da ste do sada objavili šest naslova - tri rečnika i tri stručne knjige, pretpostavljamo da ćete nastaviti sa stvaranjem novih dela?

Zoran Čajka: Da, svakako. Nadam se da ću u narednom periodu objaviti još nekoliko naslova. Trenutno imam završene rukopise za još pet knjiga. Radi se o tri rečnika u kojima sam jedini autor i dve stručne knjige iz lingvistike u kojima sam koautor. Verujem da ću imati priliku da Vam se na ovaj način obratim sa još jednim novim naslovom do kraja ove godine.

Nazad

Slične vesti

FEFA tim na vodećem ESG regionalnom forumu: u susret odgovornoj budućnosti

FEFA tim na vodećem ESG regionalnom forumu: u susret odgovornoj budućnosti

FEFA fakultet bio je deo vodećeg regionalnog foruma posvećenog održivom razvoju, ...
УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор сарадника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању, Правилником о ...
O stipendiji:

O stipendiji: "Ne rizikuješ ništa, a možeš da dobiješ mnogo"

Tijana Milojević je stipendistkinja prve godine, studentkinja usmerenja Psihologija i ...

Prijavite se na naš newsletter

Budite informisani o novim događanjima na univerzitetu