Prof. Zoran Čajka o svom novom rečniku: uspešna komunikacija ogleda se u bogatstvu vokabulara

Prof. Zoran Čajka o svom novom rečniku: uspešna komunikacija ogleda se u bogatstvu vokabulara

Zoran Čajka, profesor engleskog poslovnog jezika na FEFA fakultetu, nedavno je objavio još jednu knjigu – “Englesko-srpski rečnik poslovnog jezika” (An English-Serbian Dictionary of Business English). Na osnovu dugogodišnjeg pedagoškog rada, napisao je rečnik u kojem je prikazao najbitnije pojmove iz oblasti ekonomije i biznisa, sa detaljnim objašnjenima reči, prikazom njihove upotrebe u rečenici, i odgovarajućih fraza i izraza.

Godinu i po dana nakon objavljivanja Vašeg drugog rečnika The Dictionary of Unwonted English Words (Rečnik retkih engleskih reči), pojavio se Vaš novi rečnik, specifičan po prikazu konteksta upotrebe pojedinačnih reči, najčešće korišćenih u oblasti ekonomije i biznisa. Kako ste vršili njihov odabir?

Zoran Čajka: Pošto se pedagoškim radom bavim od 2003. godine, imao sam priliku da uočim nedostatke ali i potrebe studenata u savladavanju gradiva. Pokušao sam da sve najbitnije sažmem na jednom mestu i objavim rečnik koji će obilovati definicijama i upotrebom reči u kontekstu rečenica, umesto njihovog isključivog značenja. Zbog toga, mogao bih da kažem da je Englesko-srpski rečnik poslovnog jezika rezultat moga rada sa studentima, odnosno njihovih najvažnijih potreba u komunikaciji i razumevanju stručnih tekstova. U tom smislu, želeo sam da im olakšam komunikaciju, odnosno da stavim akcenat na važnost poznavanja vokabulara. Bez poznavanja odgovarajućih reči i izraza, izostaje precizno izražavanje, što itekako otežava komunikaciju, a time loše utiče i na samopouzdanje. Mnogo je lakše kada unapred znate šta želite da kažete i kada ste pritom vešti u naraciji i nijansiranju značenja. Kada govorimo konkretno o engleskom poslovnom jeziku, njegova upotreba je posebno usložnjena jer obiluje sinonimima, kolokacijama i frazama.

S obzirom na to da je ovo drugo izdanje, kakve promene ste uneli u sam sadržaj u odnosu na prvo?

Prvo izdanje ovog rečnika pojavilo se 2016. godine, dok drugo, nedavno objavljeno od strane Službenog glasnika, sadrži oko 12.000 osnovnih odrednica iz više oblasti biznisa i ekonomije, prikazujući najfrekventnije i najaktuelnije pojmove iz mnogih oblasti ekonomije i savremenog poslovanja. Oko 40.000 značenja, sinonima, fraza, frazalnih glagola, skraćenica i kolokacija prikazano je na 685 strana. Drugo izdanje je prošireno dodatkom u kome je prikazano oko 500 praktičnih poslovnih fraza i izraza.

Čitav rečnik napisan je po uzoru na savremene britanske rečnike na advanced nivou, sa detaljnim objašnjenjima većine pojmova i prikazom njihove upotrebe. Osim odrednice prikazani su i fonetski izgovor reči, razlika u izgovoru i spelingu između britanskog i američkog engleskog jezika, množina imenice, vrsta glagola, kao i sinonimi, fraze, frazalni glagoli i kolokacije. Rečnik svakako može da posluži i kao Learner's Dictionary jer na pregledan i jasan način daje objašnjenja pojmova sa brojnim primerima upotrebe.

Osim studentima, pretpostavljamo da je namenjen i ljudima koji su generalno orijentisani na ekonomiju i biznis?

Zoran Čajka: Tako je, on može pomoći svima koji se bave biznisom i ekonomijom u teoriji i praksi. Istovremeno, posebno je namenjen studentima ekonomije, menadžmenta, finansija i bankarstva na svim nivoima studija, ali ga itekako mogu koristiti i učenici srednjih ekonomskih škola, specijalizovane škole stranih jezika koje u ponudi imaju Business English, kao i zaposleni u privrednom i bankarskom sektoru koji posluju s inostranstvom, prevodioci, kao i svi koji koriste stranu stručnu literature.

Koliko dugo ste radili na rečniku?

Zoran Čajka: Kao što sam spomenuo, tokom predavanja sam uočio nedostatke, ali i potrebe studenata u savladavanju gradiva. Rečnik obuhvata, u najvećoj meri, sve ono što se obrađuje na časovima predavanja i vežbanja. Inače, veliki sam zagovornik poznavanja vokabulara jer time student stiče samopouzdanje u razumevanju tekstova, zatim u izražavanju tokom govora, kao i u slušanju i pisanju. O pisanju rečnika razmišljao sam još na početku svoje akademske karijere nastavnika jezika. Proces pisanja rečnika je dugotrajan i zahtevan. Autor mora, u ovom slučaju, da poznaje mnoge oblasti ekonomije i biznisa. Takođe, mora da konsultuje i brojne izvore informacija. Moram da spomenem kako sam značajan deo svoje radne karijere proveo u privredi na poslovima međunarodne trgovine i marketinga, što mi je pomoglo u kreiranju rečnika. Samo pisanje trajalo je intenzivno oko godinu dana, dok je njegova priprema praktično počela kad i moja akademska karijera. Na kraju, objavljivanjem rečnika i stručnih knjiga iz lingvistike, želim da dam doprinos našoj leksikografiji i lingvistici.

S obzirom na to da ste do sada objavili šest naslova - tri rečnika i tri stručne knjige, pretpostavljamo da ćete nastaviti sa stvaranjem novih dela?

Zoran Čajka: Da, svakako. Nadam se da ću u narednom periodu objaviti još nekoliko naslova. Trenutno imam završene rukopise za još pet knjiga. Radi se o tri rečnika u kojima sam jedini autor i dve stručne knjige iz lingvistike u kojima sam koautor. Verujem da ću imati priliku da Vam se na ovaj način obratim sa još jednim novim naslovom do kraja ove godine.

Nazad

Slične vesti

Naše studentkinje među prvih 5 u svetu na takmičenju iz kreativne ekonomije

Naše studentkinje među prvih 5 u svetu na takmičenju iz kreativne ekonomije

Studentkinje ekonomije i audio-vizuelne produkcije FEFA fakulteta Anica Kovačević, Marija ...
УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор сарадника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању, Правилником о ...
УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор наставника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању и Правилником о ...

Naš web sajt koristi kolačiće radi boljih performansi i korisničkog iskustva. Da li se slažete da koristimo kolačiće?

Saznaj više

Kolačići na našem web sajtu

Šta je Kolačić?

Kolačić je mali deo podataka koji se šalju sa web sajta i čuvaju se u korisničkom web pretraživanju dok korisnik pregleda web sajt. Kada korisnik pregleda isti web sajt u budućnosti, web sajt može sačuvati podatke u kolačićima kako bi obavestio web sajt o prethodnoj aktivnosti korisnika.

Kako koristimo kolačiće?

Poseta ovoj stranici može da generiše sledeće vrste kolačića.

1. Strogo potrebni kolačići

Ovi kolačići su neophodni za omogućavanje kretanja po web sajtu i korišćenje njegovih funkcija, kao što su pristup bezbednim delovima web sajta. Bez ovih kolačića,  usluge poput korpe za kupovinu ili e-naplate, ne mogu se pružiti.

2. Kolačići performansi

Ovi kolačići prikupljaju informacije o tome kako posetioci koriste web sajt, na primer na koje stranice posetioci najčešće idu i šalju informaciju ukoliko dođe do neke greške. Ovi kolačići ne prikupljaju informacije koje identifikuju posetioca. Sve informacije koje ovi kolačići prikupljaju stoga su anonimne. Koristi se samo za poboljšanje rada web sajta.

3. Kolačići funkcionalnosti

Ovi kolačići omogućavaju web sajtu da pamti vaše odluke (kao što su korisničko ime, jezik ili region u kome se nalazite) i pružaju poboljšane, lične karakteristike. Na primer, web sajt može da vam pruži lokalne vremenske izveštaje ili vesti o saobraćaju čuvanjem u kolačiću region u kome se trenutno nalazite. Ovi kolačići se takođe mogu koristiti za pamćenje promena koje ste izvršili u veličini teksta, fontovima i drugim delovima web sajta koje možete prilagoditi. Oni se takođe mogu koristiti za pružanje usluga koje ste tražili, kao što su gledanje videa ili komentar na blogu. Informacije koje ovi kolačići prikupljaju mogu se anonimiti i ne mogu pratiti vašu aktivnost pregledavanja na drugim web sajtovima.

4. Kolačići za ciljanje i oglašavanje

Ovi kolačići se koriste za isporučivanje reklama relevantnijih za vas i vaša interesovanja. Koriste se i za ograničavanje broja prikaza oglasa, kao i za merenje efikasnosti reklamne kampanje. Obično ih postavljaju reklamne mreže uz dozvolu operatera web sajta. Oni pamte da ste posetili web sajt i ove informacije dele sa drugim organizacijama, poput oglašivača. Često će ciljanje ili reklamni kolačići biti povezani sa funkcijama web sajta koje pruža druga organizacija.

Upravljanje kolačićima

Kolačićima se može upravljati putem postavki web pretraživača. Molimo vas da potražite pomoć pretraživača kako upravljati kolačićima.

Na ovom sajtu uvek možete uključiti / isključiti kolačiće na meniju „Upravljanje kolačićima“.

Upravljanje web sajtom

Ovim web sajtom upravlja: FEFA fakultet