ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?

ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?

Softver koji je doneo mnoge etičke dileme, pokrenuo pitanje plagijarizma, i uneo značajne sumnje u vezi sa postavkom obrazovnog sistema, bio je tema tribine organizovane na FEFA fakultetu 28. februara, kako bi upravo akademska i naučna zajednica odgovorila na neka od njih.

Zahvaljujući panelistima Andreji Iliću (Majkrosoft Srbija, softverski inženjer i menadžer u oblasti veštačke inteligencije) Anđelki Zečević, (Matematički institut SANU i Matematički fakultet u Beogradu, istraživač u oblasti jezičkih modela i veštačke inteligencije), Mirjani Katić (direktorka Matematičke gimnazije) Jeleni Mitrović (Univerzitet u Pasau i Istraživačko-razvojni centar za veštačku Inteligenciju Srbije, istraživač u oblasti jezičkih modela i veštačke inteligencije) i Tanji Samardžić (Univerzitet u Cirihu, istraživač u oblasti jezičkih modela i veštačke inteligencije), iskoristili smo priliku da prikažemo dileme, perspektivu i viziju dela naučne zajednice.

Kako pametno postaviti pitanje, odabir reči, kako verbalizovati, povezati, kritički promisliti i na kraju, proveriti - predstavlja skup neophodnih veština koje treba da se, po mom mišljenju, integrišu u najranije razrede osnovne škole. Deca možda i bolje od nas vide važnost vremena i ova tehnologija upravo to i donosi.“, rekla je Mirjana Katić, dodajući da je njen utisak kako „dečje razmišljanje“ nosi mnogo više smelosti, a time i bolje razumevanje i prihvatanje budućnosti.

Svedoci smo da su prve reakcije na pojavu ovog alata koje se tiču obrazovanja bile uglavnom negativne. Međutim, kako vreme prolazi i prema rečima naših govornika, sve je više dobrih ideja kako ChatGPT može da bude dobar alat za učenje.

Ako postavite pitanje ChatGPT-u kako može da se upotrebi u obrazovanju on će ponuditi nekoliko opcija: brži pristup informacijama, dodatna podrška u radu formalne nastave pogotovo u okruženjima gde fizička ispomoć nije moguća, visok nivo interaktivnosti, sistematizacija konkretnog problema i praktičnih ili seminarskih radova“, objasnila je Anđelka Zečević.

ChatGPT nije svemoćan i tumačenje onoga što program omogućava u javnosti je često pogrešno interpretirano. ChatGPT u osnovi predstavlja jezički model, što nije isto što i baza znanja. Model je istreniran na milijardama reči, ali sami izvori i algoritmi koji se koriste još uvek nisu dostupni za proveru. Upravo zbog toga, tokom panela je istaknuta neophodnost kritičkog razmišljanja i pristupa ovom alatu. To istovremeno stvara priliku i pritisak za korenitu promenu obrazovnog sistema.

U vezi sa tim, ocenjivanje u školi u novim okolnostima bilo je još jedno pitanje – pokrenuto od strane publike ove debate. „Ako učenik zna kako da definiše problem ChatGPT-u, proveri tačnost dobijenih odgovora, ispravi ih ili prepravi, za mene ne postoji dilema da li ga i kako treba oceniti“, rekla je Mirjana.

Sa njenim mišljenjem delimično su se saglasili i ostali govornici dodajući kako ovaj alat sigurno može pomoći načinu učenja – sintezi znanja, izražavanju, i pomeranju fokusa sa krajnjeg rezultata na metod i postupak, kao što je učinjeno u slučaju pojave digitrona, kako kaže Andreja.

Najveća paralela između Web pretrage i jezičkih modela jeste u tome što treba da očekujemo - relevantan rezultat, ne tačan. Vrlo često možemo od jezičkih modela dobiti zanimljiv odgovor, istovremeno prilično lošiji rezultat od Web pretrage jer ne možemo doći do tačnog izvora - kada primera radi zatražite izvor najjednostavnijih matematičkih koncepata, jezički model vrlo često greši“, objašnjava Jelena Mitrović ističući kako i prilikom bilo koje pretrage na internetu, podrazumeva se da postoji doza rezerve i naknadne provere.

Interesantan primer ocenjivanja podelio je i moderator Srđan Verbić, profesor FEFA: „profesor istorije, kako bi pokušao da iskoristi ovaj alat u ocenjivanju, invertovao je sistem zadavši Chat-u da napiše isti broj eseja koliko je bilo đaka, a da zadatak bude - pronaći i ispraviti greške. Takođe, prilikom provere, bilo je dozvoljeno koristiti čak i ChatGPT, ali i druge resurse“, ispričao je prof. Verbić.

ChatGPT priča i srpski. Doduše, sa čestim granatičkim greškama i mešanjem jezika sa prostora bivše Jugoslavije. „Mislim da je sjajno što ChatGPT uopšte koristi srpski jezik. Razlog zašto on uopšte govori, i to prilično dobro naš jezik, jeste što imamo ogroman skup podataka koji su pravili kolege iz Slovenije, korpus od skoro 8 milijardi reči. U toku su i druge inicijative koje treba da pomognu da ChatGPT ili neki drugi program kvalitetnije progovori - pokušavamo da okupimo ljude koji će priložiti i sakupiti tekstove na srpskom kako bi ušli u trening set za modele koji se nalaze u osnovi programa“, objašnjava Tanja dodajući kako, iako u svom nazivu ima reč „otvorenost“, „open ai“, u praksi to još uvek u celosti nije.

Za kraj, govornici su još jednom istakli kako ovaj razgovor inspirisan novim tehnološkim inovacijama treba da posluži podizanju svesti u javnosti o značaju fleksibilnosti, inovativnosti, brzine reagovanja i multidisciplinarnosti u obrazovanju, koje su ključni elementi neophodne modernizacije obrazovnog sistema danas.

ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
ChatGPT & obrazovanje: Da li je ChatGPT crveni alarm za obrazovni sistem?
Nazad

Slične vesti

Odluka o visini školarine za akademsku 2024/25. godinu

Odluka o visini školarine za akademsku 2024/25. godinu

Odluku o visini školarine školarine za akademsku 2024/25. godinu koju je doneo Savet FEFA ...
Merila za utvrđivanje visine školarine na FEFA fakultetu

Merila za utvrđivanje visine školarine na FEFA fakultetu

Merila za utvrđivanje visine školarine na Metropolitan univerzitetu - FEFA fakultetu ...
FEFA fakultet lansi­ra podcast

FEFA fakultet lansi­ra podcast "Odraz"

Od danas ćemo na Jutjub kanalu FEFA fakulteta moći da ispratimo kvalitetan sadržaj u ...