Od reči do razumevanja: zašto pismenost nikad nije bila važnija

Od reči do razumevanja: zašto pismenost nikad nije bila važnija

Pismenost odavno nije samo čitanje i pisanje – danas ona znači znati kako razumeti informacije, oblikovati poruke i ostati otvoren za razmenu ideja”, poručuje Natalija Živanović, stručnjakinja za komunikacije i predavač na FEFA fakultetu, u razgovoru povodom Međunarodnog dana pismenosti. O tome kako digitalna, medijska, komunikacijska i emocionalna pismenost oblikuju naš svakodnevni život, ali i poslovni uspeh, razgovarala je Mina Milošević, studentkinja završne godine osnovnih studija Psihologije i biznisa na FEFA fakultetu i autorka i voditeljka podcasta Odraz.

Zašto je Međunarodni dan pismenosti važan i kako nas podseća na značaj obrazovanja u savremenom društvu?

Natalija Živanović: Pismenost odavno nije samo čitanje i pisanje. Danas govorimo o čitavom spektru novih oblika – od digitalne i medijske, do komunikacijske pismenosti, ali i mnogih drugih. Svaka od njih jednako je važna za razumevanje sveta i informacija kojima smo okruženi. Zato na nju treba da gledamo kao na proces koji se gradi i u formalnom i u neformalnom obrazovanju, u učionicama, ali i u javnom prostoru. Obeležavanje Međunarodnog dana pismenosti jeste značajno, ali nije dovoljno – ono treba da nas podseti da pismenost nosi esencijalni značaj, bez obzira na to čime se bavimo.

Kako globalni trendovi, poput veštačke inteligencije i automatizacije, menjaju potrebe za novim oblicima pismenosti?

Natalija Živanović: Svaki novi oblik oslanja se na prethodni – ako nismo u dovoljnoj meri usvojili, primera radi, medijsku pismenost, ne treba očekivati da zaista razumemo digitalnu i tako dalje. Često nismo ni svesni da se srećemo sa novim oblikom pismenosti što takođe urušava našu sposobnost razumevanja, rasuđivanja, ali i komunikacije. Živimo u vremenu u kojem su mediji svuda oko nas, a mi sami postajemo mediji na digitalnim platformama. Ipak, kada je reč o medijskoj pismenosti, čini mi se da ona još uvek nije zaživela onoliko koliko bi trebalo. Zapitajmo se – da li smo i u kojoj meri imali priliku da se bavimo njom, osim ako nam to nije deo profesije.

Na koji način bi fakulteti trebalo da doprinose razvoju kritičkog mišljenja i medijske pismenosti kod mladih?

Natalija Živanović: Bez obzira na to u kojoj su oblasti, obrazovne institucije bi trebalo da kreiraju oblike učenja koji su interaktivni i praktični. Studenti najviše dobijaju kroz radionice, analize primera, studije slučaja i zajedničke diskusije – formalna, klasična predavanja, nisu dovoljna za savladavanje ovakvog tipa obrazovanja. Kritičko mišljenje i medijska pismenost razvijaju se kada studenti sami istražuju, analiziraju i upoređuju, a profesori ili edukatori im daju okvir i smernice. Nažalost, danas se ovim temama češće bavi neformalno obrazovanje nego akademske institucije – i to je prostor za veliku promenu.

Kako pojedinac može da radi na sopstvenoj pismenosti svakodnevno i koje biste savete dali studentima u tom pravcu?

Natalija Živanović: Važno je da samostalno radimo na tome, ali je isto tako važno da nam pomognu stručnjaci. Različite edukacije, edukatori, profesori, važni su kako bi postavili okvire i upoznali nas sa osnovnim elementima koji postoje, a na nama kao pojedincima je odgovornost da nastavimo da opažamo, prosuđujemo, slušamo, razmenjujemo i unapređujemo obrasce razmišljanja. Ne možemo očekivati da takve procese obavljamo potpuno sami i zato je uloga zajednice i okruženja veoma važna. Razmena mišljenja jeste takođe deo pismenosti i kritičkog razmišljanja – ukoliko ona ne postoji, preti nam rizik da ostanemo verni svojim ubeđenjima koja nisu uvek ispravna. Algoritmi nam u tome dosta “pomažu”, odnosno odmažu, s obzirom na to da nas “čuvaju” u digitalnim balonima – preporučenim sadržajima, među istomišljenicima. To ograničava šire uvide, razmenu, ali i toleranciju. Da bismo izašli iz tih “balona”, potrebno je da aktivno tražimo drugačija mišljenja, različite izvore i nova iskustva.

Kako razvijanje emocionalne i socijalne pismenosti utiče na uspeh u biznisu i liderstvu?

Natalija Živanović: Emocionalna i socijalna pismenost oblikuju način na koji komuniciramo, gradimo odnose i vodimo timove. Ako ne znamo kome i kako da prenesemo poruku, ne možemo da očekujemo razumevanje, saradnju ni rezultate. Zato su ove „meke“ pismenosti zapravo ključne „tvrde“ veštine u poslovnom svetu. A kada govorimo o brojnim vrstama pismenosti koje danas postoje – od osnovne, preko medijske, do emocionalne – važno je dodatno naglasiti da nijednu novu ne možemo da savladamo bez onih prethodnih. Sve one čine jednu kompleksnu i sveobuhvatnu mrežu znanja i veština.

Nazad

Slične vesti

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор сарадника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању, Правилником о ...
Dva FEFA tima među 10 najboljih na svetu

Dva FEFA tima među 10 najboljih na svetu

Nakon što je tim naših studentkinja obezbedio plasman među najboljima na takmičenju ...
УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

УНИВЕРЗИТЕТ МЕТРОПОЛИТАН – ФЕФА Објављује конкурс за стицање звања и заснивање радног односа

Услови за избор наставника ФЕФА прописани су Законом о високом образовању и Правилником о ...

Prijavite se na naš newsletter

Budite informisani o novim događanjima na univerzitetu