FEFA Web razgovor: obrazovanje kao ključan faktor u održivom ljudskom razvoju

FEFA Web razgovor: obrazovanje kao ključan faktor u održivom ljudskom razvoju

„Brzina kojom se poslovi i tražene veštine menjaju i preoblikuju, načinila je inovativnost preduslovom - ne da biste bili najuspešniji, već da biste opstali“, reči su dekana prof. Milana Nedeljkovića kojima smo započeli FEFA Web razgovor u petak 23. aprila. 

Ova otvorena online diskusija bila je posebna s obzirom na to da su naši vodeći predavači novog usmerenja osnovnih studija ekonomije, Psihologija i biznis, po prvi put učestvovali na FEFA Web razgovoru.

Koliko su frekventne promene izazvane Industrijom 4.0, kako se to odražava na poslovni svet, ali i potrebno znanje, bilo je pitanje Luke Babića, rukovodioca novog usmerenja koje je i otvorilo čitavu diskusiju.

Sa jakim informacionim sistemima, pojavila se srazmerna potražnja za data analitičarima, ali i uopšte potreba za podacima i njihovom analizom. To je, između ostalog, uzrokovalo pojavu niza novih zanimanja i istovremeno mnoga druga ugasilo. „Automatizacija i digitalizacija uticale su na apsolutno svako radno mesto, uslove i načine obavljanja poslova. Suočavamo se sa podeljenošću pažnje, zadaci se usložnjavaju i novine nakupljaju, a sve to primarno utiče na čoveka jer on mora da koristi sve te nove alate i pristup promeni iz korena“, rekla je prof. Milana Malešev

Ona se takođe osvrnula na to da ove dramatične promene iziskuju brigu o ljudima i zahtevaju podršku kako bi se lakše i brže prilagodili. Zbog toga veza između psihologije i biznisa, nezavisno od toga kojoj oblasti pripada, postaje sve jača i neophodnija. Kako je rekla, prema istraživanjima čak 50 % ljudi smatra kako nova zanimanja zahtevaju više znanja zbog kompleksnosti. Pitanje koje se shodno tome postavlja jeste da li obrazovni sistemi idu u korak s promenama, pružajući relevantno znanje?

Tim povodom prof. Žarko Trebješanin istakao je kako osim gradiva, i sam rad i pristup studentima zahteva konstantne promene i prilagođavanje. „Danas je najteže odgovoriti na njihova interesovanja. Podrazumeva se da oni moraju imati jedan fond znanja, ali uz to ih treba naučiti savladavanju metodologije – način postavljanja pitanja, definisanje problema, postavljanje hipoteza, ciljna grupa, samo su neki od važnih elemenata. Nedovoljno je dati sažetak savremenih znanja jer iz dana u dan dolazi do novih. Morate ih opremiti tako da njihovo znanje ne postane zastarelo već za tri godine. Zbog toga, oni moraju da ovladaju pravilnim razmišljanjem, da znaju kako se postavlja i razrešava problem, odole stereotipima i predrasudama, drugim rečima budu otvorenog uma“, rekao je prof. Trebješanin.

Pojačana potreba za kognitivnom fleksibilnošću ogleda se i u načinu na koji se menjaju studijski programi u inostranstvu. O tome je govorio prof. Luka Lucić iz perspektive profesora psihologije na odeljenju za društvene nauke i kulturne studije Pratt Instituta u Njujorku. 

U svetu obrazovanja se sve više govori o održivom ekonomskom i ekološkom razvoju, a zapravo polako dolazimo do saznanja da je obrazovanje ključni faktor u održivom ljudskom razvoju. Sve češće se suočavamo sa radikalnim promenama – u tom kontekstu treba ponuditi obrazovanje, ali ne bilo kakvo. Cilj nije zatrpavati informacijama, već naučiti kako se razmišlja kreativno, rasuđuje kritički i razmišlja fleksibilno, zaključio je prof. Lucić.

Nakon opsežne analize pozicije čoveka koja se uveliko nalazi u centru najrazličitijih oblasti, naši predavači su se saglasili kako odgovor obrazovnih sistema na dramatične promene predstavlja multidisciplinarnost. Danas su spojevi različitih oblasti ne samo korisni već i neophodni kako bi se stekla širina, prilagodljivost, brzina reagovanja i razumevanje promena. Upravo ove sposobnosti predstavljaju ključ pri pozicioniranju u budućnosti jer znanja iz doskoro nespojivih oblasti uveliko postaju naša potreba i realnost.

Čitav razgovor, pogledajte u nastavku.

Nazad

Slične vesti

Odluka o visini školarine za akademsku 2024/25. godinu

Odluka o visini školarine za akademsku 2024/25. godinu

Odluku o visini školarine školarine za akademsku 2024/25. godinu koju je doneo Savet FEFA ...
Merila za utvrđivanje visine školarine na FEFA fakultetu

Merila za utvrđivanje visine školarine na FEFA fakultetu

Merila za utvrđivanje visine školarine na Metropolitan univerzitetu - FEFA fakultetu ...
FEFA fakultet lansi­ra podcast

FEFA fakultet lansi­ra podcast "Odraz"

Od danas ćemo na Jutjub kanalu FEFA fakulteta moći da ispratimo kvalitetan sadržaj u ...